Marczis Beatrix a tánc segítségével varázsol kubai hangulatot Egerben

A koronavírus-járvány alatt – miként a mozik, múzeumok, könyvtárak és konditermek, – a táncstúdiók sem fogadhattak vendégeket. A Klapka György utcában található volt Leonardo Club helyszínéül szolgáló teremben is a csoportos óra zsivaja helyett csupán Marczis Beatrix tánclépései visszhangoztak érkezésünkkor, aki közel 15 éve tanít Egerben salsa, illetve bachata stílusban, nemrégiben pedig már női táncot is oktat. Miközben megmutatta az alaplépéseket, a tánchoz fűződő viszonyáról is vallott.

A zene, a tánc már régóta meghatározó szerepet tölt be az életedben. Hogyan alakult a kapcsolatod a tanítással, mikor vált hivatásoddá?

A testvérem versenytáncolt, majd váltott a salsa irányába, annó általa találkoztam ezzel a mozgásformával. Nagyon sok mindent tanultam tőle, majd úgymond be lettem dobva a mélyvízbe, és elég hamar elkezdtem tanítani. Először csupán segédkeztem, asszisztensként dolgoztam, majd megkezdtem az önálló munkát. Ennek immár lassan 15 éve.

Korábban egyébként én is tanultam pár évig versenytáncot, de aztán nem volt párom, így ez abbamaradt, majd jött a salsa, amely egy életre megfogott és belevágtam. Természetesen mint oktatók, mi is járunk továbbképzésekre, és a mai napig a mindennapjaink része a folyamatos tanulás.

Általában csoportos órákat tartasz, azonban úgy tudom, magántanítványokat is fogadsz, akár online is. Milyen nehézségekkel találkoztál a digitális térben, mik a tapasztalataid?

Valóban tartok online órát néhány embernek, például egy hölgy Németországból jelentkezik be hozzám, akit salsázni tanítok. A nehézségek közé tartozik, hogy ebben a formában nem tudom teljes mértékben nyomon követni, mennyire csinálja pontosan a mozdulatokat, de azt gondolom, nem az a cél, hogy tökéletesen tudjon valaki táncolni, sokkal fontosabb, hogy élvezze, amit csinál, és a tánc által kicsit kibontakoztassa a nőiességét.

Ha már említetted a nőiességet, mitől női tánc a női tánc? Szükséges az elsajátításához egy alap, vagy teljesen kezdők is nyugodtan jelentkezhetnek?

Egy-egy ilyen jellegű órán kifejezetten nőies mozdulatokat tanulunk, például arról, hogy milyen a szép tartás, járás, hogyan tartsuk az ujjainkat, a kezünket vagy a lábunkat, hogy az kecses legyen tánc közben, illetve hogyan mozgassuk a csípőnket.

A különböző figurák csupán néhány lépésre épülnek, így könnyedén elsajátíthatók, igény szerint persze teljesen az alapokról kezdünk. Általában rövidebb koreográfiákat állítok össze, amelyek egyszerűen megtanulhatók, hogy sikerélményt okozzon a hölgyeknek.

Mennyi idő alatt juthat el valaki arra a szintre, hogy egyfajta magabiztosságot jelentsen számára a tánc?

Az alaplépéseket kell biztosan ismerni, hiszen erre épülnek a kar-, kéz- és csípőmozdulatok. Pár hónap azért szükséges ahhoz, hogy valaki az órákon való koncentrációból, tanulásból eljusson oda, hogy már élvezi, amit csinál. Amikor pedig elérkezik ez a pont, akkor átfordul az egész – ehhez az átalakuláshoz szeretném hozzásegíteni a tanítványaimat. Szerencsére nagyon jók a visszajelzések, emiatt imádom csinálni, hiszen óráról órára, a szemem előtt olyan változáson mehet keresztül valaki, amely során sokkal pozitívabb, örömtelibb lesz a teljes élete. Ha elkezd valaki táncolni, más lesz a kisugárzása, nagyobb lesz az önbizalma. Rengeteg ilyen visszajelzést kapok fiúktól és lányoktól is, például sokkal jobban mernek ismerkedni – ilyen szempontból is pozitív a hatása. Összességében elmondható, hogy másként állnak a dolgokhoz, egy hosszú távú fejlődésen mennek keresztül.

Már a mozgásforma neve, vagyis a női tánc is eléggé meghatározza a jelentkezőket, de mégis, ezen belül kiknek ajánlod elsősorban?

16 éves kortól érdemes jelentkezni, de igazából nem szabnék korhatárt. Párokat is oktatok, itt is az alaplépéseknél kezdünk, arra építjük a különböző figurákat, kézmozdulatokat. Kubai salsa, amivel foglalkozunk, amely eléggé autentikus, a kubaiak azt szokták mondani, hogy nagyon egyszerűen, mezítláb táncolják az utcákon. Kifejezetten kedvelt forma a Rueda de Casino nevű speciális körtánc is, amelyet több pár alkot, akik az úgynevezett bemondó vezette figurákat követik.

A salsa esetében egy kifejezetten temperamentumos táncról beszélhetünk. Egy kicsit visszahúzódóbb jelentkező miként tud kiteljesedni egy ilyen jellegű órán? Alkalmazol olyan technikákat, amelyek segítik az illetőt, hogy könnyebben feloldódjon?

Az első lépés mindenképpen az, hogy jöjjön el az adott személy táncolni, mert ha ezt megteszi, onnantól a közösség húzza magával. Bejön, felveszi a ritmust, a tempót, megtanulja az alaplépéseket, és azt veszi észre, hogy már benne van és tud táncolni. Ez egy gyönyörű folyamat, de mindig azt szoktam mondani, hogy az elején ne adja fel senki, adjon időt magának, hogy szépen kialakuljon minden.

A csoportos órákra is szoktak például szólóban jönni, de ez sem akadály, hiszen mivel az órákon mindig cserélgetjük a párokat, nem fordulhat elő, hogy valakinek ne legyen partnere. Nagyon figyelünk, hogy mindenki tudjon táncolni.

A női táncot és a kubai salsát már említettük, azonban a bachatát is kipróbálhatják a hozzád fordulók. Melyik a személyes kedvenced?

Nekem a kubai salsa a szívem csücske. Nagyon élvezem, szeretem táncolni, tetszik a lendülete, illetve a vezetés-követés, amely alapvetően minden társastáncra jellemző. Igyekszem minél szebben kivitelezni azokat a különböző mozdulatokat, követni az impulzusokat, amelyeket a férfi lead.

A bachata egy kicsit romantikusabb, lassabb tempójú, azt is nagyon szokták szeretni, azt mondják, talán valamivel könnyedebb az alaplépése. Több vállfaja ismert, ilyen például a dominikai.

Hogyan jellemeznéd, milyen egy igazán pörgős táncóra?

Mindenképpen változatos, amikor mindenfélét csinálunk. Bemelegítéssel szoktunk kezdeni, megnézzük a különböző alaplépéseket, szólóban és párban is állunk, gyakoroljuk az előző óra anyagát, körtáncolunk, új figurákat veszünk… Nagyon fontos, hogy mindenféle gyakorlat szerepeljen egy táncórán.

Számomra a tánc az abszolút feloldódásról szól, ilyenkor minden külső szempontot, problémát elfelejtek, csak a jelenre koncentrálok, élvezem, amit csinálok, „csak” követem a ritmust. Egy igazán jó órán mindenki hasonlóan érzi magát, én legalábbis mindenképpen erre törekedek.

Melyek azok a kompetenciák, amelyekkel feltétlenül rendelkeznie kell egy tánctanárnak?

Nagyon fontos, hogy a megszerzett tudást és tapasztalatot át is tudja adni az illető, el tudja magyarázni például a különböző figurákat. Sőt, ahogy az oktató érzi magát tánc közben, amilyen energiák áradnak belőle, azt be is kell tudnia mutatni. Közvetíteni kell azokat az érzéseket, amelyek megfogalmazódnak benne a tánc közben. Játékosan, humorral jó tanítani, ez a kulcs. Az órákon fantasztikus közösségek formálódnak, olyan családias közeg jön létre, ahol barátságok, szerelmek alakulnak. Itt bárki megélheti az összetartozás, az összetartás érzését. A tánc jótékony hatásait pedig én is nap mint nap tapasztalom a saját bőrömön, ehhez szeretnék minél több embert hozzásegíteni.


SZERZŐ: VERES PETRA
FOTÓ: JÓZSA FERENC