Mintegy 900 bérlakás van az önkormányzat tulajdonában, évente átlagosan 20 lakást adnak bérbe. Az igény a lakosság részéről jelentős: mintegy 220 család vár önkormányzati bérlakásra. Farkas Attilát, Eger alpolgármesterét többek között arról kérdeztük, ki igényelhet ilyen bérlakást, és milyen kötelezettségeket kell vállalnia.

Kik nyújthatnak be igénylést?

A lakások igénylésének, illetve bérbeadásának szabályait az önkormányzat tulajdonában álló bérlakások bérbeadásának, valamint a bérleti díjak és a külön szolgáltatások díjai magállapításának szabályairól szóló 26/2009. (V. 29.) önkormányzati rendelet tartalmazza. Ez alapján önkormányzati bérlakásra nyújthat be igényt az, aki állandó egri lakóhellyel, ennek hiányában legalább egy éves bejelentett egri tartózkodási hellyel, vagy egy éves egri munkahellyel rendelkezik. Az önkormányzat tulajdonában mintegy 900 lakás van, jelenleg közel 100%-os kihasználtsággal. Csak azokat a lakásokat nem adtuk bérbe, melyek lakhatatlan állapotban vannak. A lakások szociális, költségelvű, illetve piaci lakbér megfizetése mellett adhatók bérbe az igénylők jövedelmi helyzetétől függően.

Mikor üresedik meg egy bérlakás, és milyen kötelezettségei vannak a bérlőnek?

Jellemzően akkor, amennyiben a bérlő elhunyt és nem volt, aki a jogviszonyt örökölje, illetve a bérlő bérleti jogviszonya lejár, és nem kéri a hosszabbítását, valamint a bérlő a lakását az önkormányzatnak visszaadja. Ezen lakások műszaki állapota leromlott, az a tapasztalat, hogy a bérlők jelentős része nem végzi el az őket terhelő karbantartási, felújítási munkákat. Általánosságban elmondható, hogy a bérbeadó karbantartási kötelezettségeit a lakástörvény szabályozza (pl.: hibaelhárítás, vezetékrendszer meghibásodásának munkái), a bérlőre a használatból fakadó problémák elhárítása hárul, de ezeket a szerződésben rögzíteni kell. Kaptam már olyan megkereséseket is, hogy a bérlő szerette volna, hogy az önkormányzat új konyhabútort, berendezési tárgyakat vegyen az ingatlanba. Ebből is látszik, hogy sokan nincsenek tisztában azzal, hogy mi a bérlő és mi a bérbeadó feladata. Idén a bérlakások karbantartására 167 millió forintot különített el az EVAT, ami kevés, de sajnos a költségvetési helyzet jelenleg ennyire ad lehetőséget.

Mekkora a kereslet a lakások iránt?

Az önkormányzat évente átlagosan 20 lakást ad bérbe, amely nagymértékben függ a megüresedések számától. A kereslet egyre nagyobb, ugyanis a bérleti díja alacsonyabb, mint más magánszemély által bérbeadott lakásoké, másrészt határozott idejű, így a bérlő nincs kitéve annak a veszélynek, hogy a tulajdonos bármikor felmondjon. A bérlő bejelentkezhet a lakásba, ahol állandó lakóhelyet létesít és igénybe tudja venni az önkormányzat lakhatási és egyéb támogatását. Bérlakáspolitikánkat illetően konszenzus van, szeretnénk növelni az önkormányzati bérlakásállományt, ez akár történhet vásárlással, vagy komplex beruházással. Jelenleg azonban a város nehéz pénzügyi helyzete miatt sajnos erre ilyen formában idén nem lesz lehetőségünk. Elkezdtünk viszont abban a koncepcióban gondolkodni, és erre stratégiát is igyekszünk kialakítani, hogy az önkormányzat által értékesítésre szánt területeken, ahol lakáscélú ingatlanokat kívánnak építeni, a beruházókkal olyan megállapodásokat célzunk meg, ami lehetővé tenné, hogy a megépített lakások egy része visszakerüljön önkormányzati kezelésbe. Jelenlegi tapasztalataink alapján mutatkozik szándék és hajlandóság olyan megállapodások megkötésére, ami egyszerre képviseli a beruházói kör és az önkormányzat érdekeit.

Kiket támogathat még az önkormányzat bérlakás juttatásával?

A közgyűlés döntése alapján városi közérdekű, illetve állami, önkormányzati feladatellátáshoz kötődő, kiemelkedő fontosságú cél megvalósítása is támogatható. 60 lakásra biztosítottunk bérlőkijelölési jogot cégek, intézmények, egyesületek részére. Ezen belül a legnagyobb arányt az Emerson Automation Fluid Control & Pneumatics Hungary Kft., a Markhot Ferenc Oktatókórház és Rendelőintézet, valamint a Heves Megyei Rendőr-főkapitányság képviseli. Fontos a jól képzett munkaerő megtalálása és városunkban tartása, továbbá az egri fiatal szakemberek számára is a lakhatás támogatása fontos vonzerőt jelent és azt a célt szolgálja, hogy a kvalifikált munkaerő hosszútávon a városban tervezze életpályáját.

Önkormányzatunk tulajdonában van továbbá 22 db színészlakás, melyre az egri Gárdonyi Géza Színház jelöl bérlőt, valamint a bérbeadás sajátos formáit képviselik a garzonházban és a nyugdíjasházban lévő lakások is. Utóbbiban 88 lakás van, amelyekre a 65. életévüket betöltött, saját ingatlannal nem rendelkező, önmaguk ellátásra képes személyek nyújthatnak be igényt, míg a garzonház a fiatalok számára biztosít lakhatást, amennyiben a rendeletben szabályozott feltételek fennállnak.

Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata a „Szala városrész szociális rehabilitációja” című pályázat keretében 198 önkormányzati bérlakást újított fel, így a garzonház hőszigetelt és belül is korszerűsített lakásai vonzóbbá váltak.


SZERZŐ: VASS JUDIT
FOTÓ: VOZÁRY RÓBERT