Ballagó Zoltánt, az Egri Tankerületi Központ vezetőjét kérdeztük

Amíg az általános iskolák tanulói és a középfokú oktatási intézmények diákjai jól megérdemelt nyári pihenésüket töltötték, a háttérben – ahogy az lenni szokott – meglehetősen komoly munka folyt annak érdekében, hogy a 2021/2022-es tanév ne csupán zökkenőmentesen, de minden szempontból megfelelő körülmények között indulhasson. Hogy mit jelent mindez az Egri Tankerületi Központ által fenntartott megyeszékhelyi iskolák esetében? Egyebek mellett erről kérdeztük Ballagó Zoltánt, a tankerület igazgatóját, akivel ezen túlmenően az eszközbeszerzésekről, illetve az iskolaőri programról is szót váltottunk.

Tudom, hogy ebben az évben is igen komoly összeget fordítanak fejlesztésekre. Ezek közül melyek érintik az Önökhöz tartozó egri iskolákat?

Talán onnan érdemes kezdeni – mondja Ballagó Zoltán –, hogy tankerületi központunk az idén közel két és fél milliárd forint értékben hajtott, illetve hajt végre különböző infrastrukturális beruházásokat a fenntartásunkban működő oktatási intézményekben, amelyek révén az eddigieknél is korszerűbb és biztonságosabb munkafeltételeket tudunk biztosítani. Hogy e célokra ilyen tetemes pénzt költhetünk, az köszönhető egyrészt a stabil, kiegyensúlyozott és takarékos gazdálkodásunknak, másrészt pedig az aktív és eredményes pályázati tevékenységünknek. Ami a konkrét fejlesztéseket illeti: pályázati forrás teszi lehetővé azokat a munkálatokat, amelyek Egerben három helyszínhez (Heves Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Egri Tanintézménye, Szalaparti EGYMI, Mlinkó István EGYMI) köthetők. A szokásos nyári tisztasági festéseken túl saját, költségvetési forrásból valósult meg a Pásztorvölgyi Általános Iskola és Gimnázium kazánjának felújítása, akárcsak az itteni villámvédelem korszerűsítése, amire különben a Balassi Bálint Általános Iskola Tinódi Sebestyén Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Tagiskolájában is sor került. Megemlíteném még az Egri Dobó István Gimnázium kis tornatermének felújítását, illetve a Lenkey János Általános Iskola tetőfelújítását, amelyek esetében a munkálatok az előkészítő fázisban vannak. Egy fél mondat erejéig kitérnék a megyeszékhely tőszomszédságában lévő Felsőtárkányra is, ahol, a megnövekedett tanulói létszám miatt, iskolabővítéssel összefüggő tervezési munkálatok folynak.

Beszéljünk az eszközfejlesztésekről is… Pláne, mivel a koronavírus-járvány miatt elrendelt digitális oktatás mindennél jobban rávilágított ennek fontosságára.

Így igaz, de ettől függetlenül is tény, hogy a XXI. század iskolájához a legmodernebb, legkorszerűbb eszközök elengedhetetlenül hozzátartoznak. Szerencsére e téren is sikerült maximálisan kiaknáznunk a pályázati lehetőségeket, s az így elnyert pénzekből – amelyeket természetesen ki is egészítettünk – rengeteg hasznos és szükséges dolgot tudtunk beszerezni. Mondok pár számot, mert azok mindennél beszédesebbek… Szóval költségvetési forrásból sikerült vennünk 65 laptopot, 145 PC-t, 38 projektort, 76 nagyképernyős érintőpanelt, 4 darab 3D-s nyomtatót, valamint 115 robotikai eszközt. A pályázati pénzek révén pedig további 500 tablettel, szintén 500 LEGO robottal és 110 laptoppal gazdagodtunk. Az informatikai berendezések mellett bútorok, modern szemléltető, illetve hangtechnikai eszközök, továbbá sportszerek beszerzésével is igyekeztünk segíteni az oktató-nevelő munkát. Külön említeném az úgynevezett „hangszercsere programot”, amelyre immár harmadszor kerítünk sort, és aminek betudhatóan 10 millió forint értékben kerülhetnek új és minőségi hangszerek egyes intézményekbe. Mindennek az alapfokú művészeti iskolák eszközeinek folyamatos megújulása szempontjából komoly jelentősége van.

Úgy vélem, érdemes kitérni az iskolaőrök dolgára is, mert a hírek szerint rendkívül kedvezőek voltak a tapasztalatok a tevékenységükkel kapcsolatosan…

Nos, a tankerületi központunkhoz tartozó területen a Heves Megyei Rendőr-főkapitányság jelenleg tíz oktatási intézménybe biztosít iskolarendőrt. Amiként az köztudott, az iskolák maguk dönthették el, hogy igényt tartanak-e az e feladatokat ellátó személyek jelenlétére, avagy sem. Mivel már egy teljes tanévnyi tapasztalat gyűjt össze, elmondhatjuk, hogy a visszajelzések egyértelműen kedvezők, tehát mind az érintett intézmények vezetői, pedagógusai és más dolgozói, mind pedig a szülők elégedettek az iskolaőrök tevékenységével. Mint kiderült, utóbbiaknak mindenütt sikerült igen jól beilleszkedniük az iskola mindennapi életébe, megismerkedniük a különféle szokásokkal, az intézmények működését szabályozó dokumentumokkal, így valóban hatékonyan segíthették a nevelőtestületek munkáját és – hiszen erre is szükség volt – a különböző járványügyi intézkedések betartatását. Nem mellékes, hogy a tanulók és szüleik is elfogadták őket, és talán ennek is köszönhető, hogy ahol jelen voltak, kevesebb volt az iskolai konfliktus, nyugodtabb mederben folyt az oktató-nevelő munka. Megjegyzem, a dolog sikerességét mi sem mutatja jobban, mint az, hogy további hat intézmény jelezte: szeretne iskolaőrt alkalmazni. Azt csak remélni tudjuk, hogy lesz elegendő alkalmas személy.

Utoljára, de nem utolsósorban az érdekelne, mennyire lehet felkészülni arra, ha – ne adja az isten – a koronavírus-járvány negyedik hullámával kellene szembenéznünk…

Nagyon-nagyon bízunk abban, hogy a 2021/2022-es tanév hagyományos keretek között zajlik majd, azaz jelenléti oktatás formájában. Erre szerintem minden remény megvan, s mi így is készülünk. Ha azonban mégis szükség lenne digitális oktatásra, úgy ennek sem lenne akadálya, miután az iskoláknak már vannak tapasztalataik e megoldást illetően. Elég csak arra utalni, hogy amikor másodszor kellett elrendelni a digitális munkarendet idehaza, már az is simábban és gördülékenyebben ment, mint első alkalommal. De – ismétlem – mi most azzal számolunk, hogy intézményeink élete a korábbi években megismert forgatókönyvek szerint alakul majd.


SZERZŐ: STANGA ISTVÁN
FOTÓ: VOZÁRY RÓBERT