Mirkóczki Ádám szeretné, ha fenntartható lenne az „utazási rezsicsökkentés”

Amikor a legnagyobb közösségimédia-oldalon Mirkóczki Ádám, Eger polgármestere megígérte, hogy december 6-án egy „történelmi siker” kapcsán tart sajtótájékoztatót, a kommentet írók rögvest azt kezdték találgatni, vajon mit hoz a hevesi megyeszékhely lakóinak az önkormányzati Mikulás. Nos, mindazok, akik az autóbusz-pályaudvar áthelyezésére, vagy az oly sokat emlegetett intermodális csomópont kialakítására gondoltak, nem tévedtek óriásit, mert tényleg egy, a helyi közlekedést érintő bejelentés hangzott el: jelesül, hogy 2022. január 1-jétől valamennyi, egri lakcímkártyával rendelkező polgár egy jelképes – évi 1000 forintos – összegért veheti igénybe a helyi tömegközlekedést. Az ötlet megszületéséről, annak lehetséges hatásairól és hosszabb távon való fenntarthatóságáról kérdeztük a városvezetőt.

Az egriek számára kvázi ingyenes helyi tömegközlekedésről szóló sajtótájékoztatón arról nem esett szó, hogy miként született az ötlet…

Onnan érdemes kezdeni – mondja Mirkóczki Ádám –, hogy a Volánnal kapcsolatos, hosszú évek óta tartó elszámolási gond, illetve veszteségfinanszírozás már jó ideje folyamatos „agyalásra” késztetett. És mivel – az összes létező anyagot, szerződést átnézve – világossá vált, hogy így is, úgy is nagyon sok pénzt kell kifizetnünk a közlekedési társaságnak, arra gondoltam, ha egy kicsit mélyebben nyúlunk a zsebbe, találhatunk egy olyan konstrukciót, amellyel az egri emberek helyi utazásra fordított kiadásai jócskán csökkenthetők, nem beszélve e megoldás egyéb előnyeiről. A dolog másik oldala pedig az, hogy az iparűzési adóból befolyó bevételeket elsődlegesen amúgy is erre kellene fordítani.

Az, hogy kicsit mélyebben kell a zsebbe nyúlni, számszerűsítve mit jelent?

Ez sok-sok mindentől függ, többek között a forgalomtól, a járatszámtól, a buszok kihasználtságától, s még sorolhatnám. Az élet nyilván majd választ ad erre a kérdésre, de jelenleg úgy kalkulálunk, hogy mindez olyan 300 millió forinttal növeli majd meg azt az összeget, amit egyébként is fizetnünk kell.

A megbeszélések során a Volán – ami állami cég – mennyire volt nyitott a megállapodásra?

Teljes mértékben. Bevallom, az elején picit szkeptikus voltam, de aztán rendkívül jó tapasztalatokat szereztem, köszönhetően különösképp Pafféri Zoltánnak, a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatójának, aki a tárgyalások során – ha kellett – Egerbe is eljött, s aki a munkatársait is csatasorba állította, hogy minden segítséget megkapjunk.

Ha nem lenne nagyon elkoptatva ez a szó, akár úgy is fogalmazhatnék, hogy a városunkban egyfajta „utazási rezsicsökkentés” történt. A hír bejelentésekor részletesen ki is tért arra, hogy mindez mennyi megtakarítást jelent az egyéneknek, illetve a családoknak…

Igen, mert nem fillérekről van szó. Egy háromgyermekes família esetében több mint 200 ezer forintot lehet így megspórolni, ami nem mindegy. De ezt mindenki kiszámolhatja, hogy mennyi az a pénz, amit bérlet- vagy éppen jegyvásárlás helyett másra lehet költeni.

A szociális-családtámogatási szempontokon túl megemlíthetjük a történet forgalomszabályozási és környezetvédelmi vetületét is, amelyek legalább ennyire lényegesek. Valaki esetleg majd figyeli, hogy a jövőben kevesebben autóznak-e a városban, illetve, hogy – ennek köszönhetően – javul-e a levegő minősége?

Például azt, hogy mennyivel többen veszik igénybe a helyi járatokat, mint korábban, a Volán képes lesz megállapítani. De úgy hiszem, az egriek maguk is észreveszik majd, ha mondjuk egy-egy reggelen, amikor a felnőttek munkába, a gyerekek pedig iskolába indulnak, a megszokottnál sokkalta kevesebb gépkocsit látnak. Az természetesen nem várható, hogy már az első hónapban gyökeres változásoknak leszünk a tanúi, de úgy hiszem, akik csupán kényelmi szempontok miatt használják az autójukat, azok számára elég ösztönző lehet a szinte ingyenes helyi tömegközlekedés, amellyel elkerülhető például a parkolóhely-keresgélés, s akkor az üzemanyagárakat még nem is említettem. Ami a levegőminőséget illeti, arról is lesz adatunk, miután azt országosan vizsgálják. Azt gondolom, pár hónap múlva már elég sok tapasztalatunk lesz arra vonatkozóan, hogy milyen hatásai lettek e történelmi lépésnek.

A sajtótájékoztatón megjegyezte: ahhoz, hogy ez az ingyenes utazás fenntartható legyen, vélhetően szükség lesz a parkolási díjak emelésére. Azon autósok, akik az évi 1000 forintos bérletár dacára sem hajlandóak buszra ülni, ettől szerintem nem lesznek túl boldogok…

Azt ma senki nem tudja megjósolni, hogy Eger városa e megoldást meddig lesz képes finanszírozni – hiszen a költségvetés jövőre is jócskán ki lesz feszítve –, noha jómagam azt szeretném, ha ez nem egy egyszeri „mutatvány” lenne. Épp azért beszéltem arról, hogy a költségek egy részét a parkolási díjak esetleges növelésével lehetne előteremteni. Elképzeléseim szerint ez nem érintené a parkolóházakat – már csak azért sem, mert jó lenne, ha azokat még többen használnák –, viszont a földfelszíni helyek esetében átlagosan egy 50-100 forintos emelést nem tartanék ördögtől valónak. Ez a költségvetésünk számára nem lebecsülendő többletbevételt jelentene, azokat viszont bizonnyal nem viselné meg, akik az ingyenes tömegközlekedés ellenére is naponta autóba ülnek. Egyébként pedig egy ilyen mértékű emeléssel is nagyon-nagyon messze lennénk a pesti belvárosi parkolási díjaktól.

Legvégül az érdekelne, hogy miután ismertette a Volánnal való megállapodás tényét, melyek voltak az első reakciók, amelyek eljutottak Önhöz?

Egy nagyon kicsiny csoport véleményétől eltekintve – akik mindent és mindig azonnal támadnak –, csupa-csupa pozitív visszajelzés érkezett. Ráadásul – s inkább ez volt meglepő – nem kizárólag egriek üdvözölték az elképzelést, hanem szép számmal olyanok is, akik valamikor éltek itt, vagy éppen csak rendszeresen megfordulnak a városunkban. Úgy vélem, ez sokat elárul a dolog fogadtatásáról.


SZERZŐ: STANGA ISTVÁN
FOTÓ: TV EGER