Sok szülő életében mérföldkőnek számít az iskolaválasztás. Kisgyerekes anyukaként számomra is komoly döntés, hogy melyik intézmény nevelési programja lenne a legideálisabb. A pedagógiai módszerek mellett, ami még fontosabb, hogy ki lesz az a tanító, aki minden nap foglalkozik legféltettebb kincsünkkel, a gyerekünkkel. Ezért is indítottuk el a TV Eger „A mi történetünk” című magazinműsorában a „Bemutatkoznak a leendő elsős tanítók” címszó alatt futó sorozatunkat, hogy a hasonló helyzetben lévő családok közelebbről is megismerjék az intézmények pedagógusait.

Elsőként az Eszterházy Károly Egyetem Gyakorlóiskolájának leendő elsős tanítói látogattak stúdiónkba. Vágásiné Vajda Rózsa úgy fogalmazott: „Nem mi választunk, hanem a szülők és a gyerekek.” A jó döntéshez valóban szükség van arra, hogy akár már a hat-hétéves gyereket is bevonjuk a választásba, hiszen nem mindegy, hogy hol szeretné eltölteni a mindennapjait. Egerben számos intézmény közül válogathatnak a családok. Városunkban az Egri Tankerületi Központhoz tíz iskola tartozik, amelyek elsődleges feladata, hogy a körzethez tartozó kisdiákoknak helyet biztosítsanak.

A szülők azonban máshogy is dönthetnek, attól függően, hogy melyek azok a szempontok, amelyek számukra prioritást élveznek. A legtöbb iskolában nagyfelmenő rendszerben tanulhatnak a gyerekek, amely azt jelenti, hogy negyedik osztályig ugyanazok a pedagógusok foglalkoznak a diákokkal. Az intézmények mindegyike lehetőséget biztosít az idegen nyelv tanulására, amely elsősorban az angol, valamint a német nyelvet jelenti, illetve nagy hangsúlyt fektetnek a szabadidő hasznos eltöltésére, legyen szó akár sportról, akár művészeti tevékenységről.

Az egri általános iskolákban egyre fontosabb szerepet kap a környezettudatosság, amelyre különféle programok is épülnek. A leendő elsős tanítók fontosnak tartják, hogy az óvodából érkező kisdiákok játékos formában, a fokozatosság elvét követve ismerkedjenek meg a tanulással.

Az Egri Balassi Bálint Általános Iskolában úgynevezett iskolaotthonos oktatás szerint foglalkoznak a gyerekekkel, amely többek között azt jelenti, hogy negyedik osztályig a tankönyveket csak péntekenként kell hazavinni. Jónásné Bakai Marianna úgy fogalmazott: „Az intézményben a pedagógiai programot úgy dolgozták ki, hogy a gyerekek ne a nap végét, hanem a nap elejét várják”. Céljuk a Balassis Digitális Élményközpont megnyitása, amelyhez az informatika iránt érdeklődő diákok csatlakozhatnak. Mindennek alapja az intézményben magas színvonalon működő robotikaképzés.

Az iskola tagintézményében a Tinódi Sebestyén Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Tagiskolában az idegen nyelv az, amely kiemelt szerepet kap. Itt első évfolyamtól heti 4 órában tanulhatják a gyerekek az angolt, amely a testnevelést, valamint a rajzot érinti, illetve mondókák, körjátékok formájában ismerhetik meg a kulturális sajátosságokat egy anyanyelvi lektortól. Szabó Judit tanító kiemelte, alapelvük, hogy „meglássák minden kisgyerekben azt, hogy ő miben jó és azt erősítsék”.

Az Egri Balassi Bálint Általános Iskola Móra Ferenc Tagiskolájába azokat a gyerekeket várják elsősorban, akik tanulási nehézségekkel küzdenek. Horváth Zsoltné úgy fogalmazott: „normál általános iskola vagyunk extrákkal”. Az intézményben kisebb csoportokban tanulhatnak a gyerekek, gyógypedagógiai asszisztens segítségével.

Az Arany János Általános Iskolában szintén kiemelt figyelmet fordítanak az egyéni fejlesztésre. Az intézmény szakiskola és kollégium is egyben, ennek köszönhetően a vidékről érkező tanulókat is el tudják szállásolni.

Az iskolaválasztásnál az is fontos szempont lehet, hogy a szülők milyen értékek szerint nevelik gyerekeiket. A Szent Imre Katolikus Általános Iskolában meghatározó az Istenben való hit, amely a mindennapokban is megnyilvánul: a diákok imádsággal kezdik és zárják a napot, megemlékeznek azokról az ünnepekről, amelyek a szentek neveihez köthetők, valamint a főbb iskolai rendezvényeket, mint amilyen az évnyitó vagy az évzáró, a Bazilikában tartják. Emellett a zeneoktatásra is kiemelt figyelmet fordítanak. Borsosné Gyulai Ágnes, az intézmény leendő elsős tanítója kiemelte azokat a szempontokat, amelyekkel megkönnyíthető a gyerekek iskolába való beilleszkedése. Ilyen a természetesség, amely azt jelenti, hogy a szülők „ne riogassák a gyerekeket az iskolával”, hanem vegyék ezt magától értetődőnek. Emellett fontosnak tartja azt is, hogy a diákok rendelkezzenek kudarctűrő képességgel.

Kovácsné Nagy Krisztina, az Egri Lenkey János Általános Iskola pedagógusa a humor jelentőségét hangsúlyozta. Megítélése szerint „humorral nagyon sok problémát át lehet hidalni”. Hozzátette, bár a gyerekek életében fontos az állandóság, mégis törekedni kell arra, hogy elfogadtassuk velük a változást. Az, hogy mely intézmény lenne a legalkalmasabb csemeténknek, nagyban függ attól is, hogy mi az érdeklődési köre. Ez már általános iskola előtt megmutatkozhat. A Lenkeybe járó diákoknak (hasonlóan, mint az Egri Balassi Bálint Általános Iskolában) lehetőségük van magas szinten elsajátítani a programozást robotikai eszközök segítségével. Az intézmény a belváros szívében helyezkedik el, közel a Farkas Ferenc Zeneiskolához, amellyel jó kapcsolatot ápolnak, így a zenetanulás is kiemelt szerepet kap a pedagógiai programban.

Az Egri Kemény Ferenc Sportiskolai Általános Iskolában egyedülálló reformpedagógiai módszerrel tanítják a gyerekeket, amely a Jenaplan nevet viseli. Mikuskáné Kis-Benedek Eleonóra leendő elsős tanító elmondta, az oktatást négy művelődési formára építik, amely a beszélgetést, a játékot, a munkát, valamint az ünnepet foglalja magába. A napok reggeli körbeszélgetéssel, ráhangolódással indulnak, fontos szerepe van a kooperációs tanulási technikáknak, valamint annak, hogy a gyerekek otthonosan érezzék magukat az iskolában, amely a tantermek csoportszobajellegében is megmutatkozik. Szarvas Gréta tanító szerint fontos, hogy „az életre neveljük a gyerekeket”. Emellett kiemelt szerepet kap a mozgás. Céljuk, hogy minél több sportággal megismertessék a tanulókat. Az intézménytől nem messze található a Kemény Ferenc Sportcsarnok, amelynek közelsége előnyös lehet azoknak a családoknak, ahol a gyermek aktívan űz valamilyen edzésformát.

Az Eszterházy Károly Egyetem Gyakorló Általános Iskoláiban kiemelt figyelmet fordítanak a nyelvoktatásra. A Bartók téri épületben elsőtől angol, valamint német tagozatos osztályokat indítanak. A Komplex Alapprogram részeként pedig csatlakoztak az „Élménysuli” programhoz, amely az értelmi mellett, az érzelmi intelligencia fejlesztését is szolgálja. Csontosné Bodnár Gyöngyi tanító elmondta, ez többek között abban nyilvánul meg, hogy a reggelt beszélgetéssel kezdik a gyerekekkel, valamint jellemzően ráhangolódnak az órákra. Vágásiné Vajda Rózsa úgy fogalmazott: „a gyermeki lelkülettel a tanító néniknek is rendelkezniük kell”. Emellett, fontos szerepe van a délutáni tanulástámogató foglalkozásoknak. A Barkóczy utcai épületben a természettudományokat, valamint az ének-zene magas szintű oktatását részesítik előnyben. Az intézményben lehetőség van arra, hogy a diákok itt folytassák középiskolai tanulmányaikat hat vagy négy évfolyamos gimnáziumi képzésben.

Az Egri Pásztorvölgyi Általános Iskolába és Gimnáziumba jelentkező gyerekek szintén dönthetnek úgy, hogy nyolcadik után az intézményben tanulnak tovább. Az óvodából iskolába történő átmenetet segítik a képességfejlesztésen alapuló módszerek, amelyekkel a matematikát, valamint a magyart oktatják. Péter Gáborné tanító elmondta, a mese és a zene segítségével próbálják úgy irányítani a gyerekek figyelmét, hogy szeressenek olvasni. Az intézmény bekapcsolódik a felnémeti programokba is, legyen szó akár a szüreti napokról, vagy a jól ismert Macok-, illetve Lecsófesztiválról, amelyet hagyományosan az Pásztorvölgyi udvarán szerveznek meg.

Az Egri Hunyadi Mátyás Általános Iskolába a körzetes diákok mellett, sok tanuló jár vidékről. Ahogy a tanítók fogalmaztak: „bárki előtt nyitva áll az iskola kapuja”. Kiemelt figyelmet fordítanak a tehetséggondozásra, valamint a felzárkóztatásra. A munkát gyógy- és fejlesztőpedagógusuk, illetve egy szociális segítő támogatja. A legkiválóbb tanulóknak lehetőségük van hetedik osztálytól úgynevezett nívócsoportos oktatásra: angol, matematika, fizika, valamint biológia tantárgyakból.

Az Egri Waldorf Általános Iskola lapzárta után érkezik a TV EGER stúdiójába, pedagógiai programjukat „A mi történetünkben” című magazinműsorban ismerhetik meg az érdeklődők. A műsor visszanézhető a www.tveger.hu oldalon, az iskolák bemutatkozását pedig hivatalos Facebook oldalunkon is megtekinthetik.

Összességében elmondható, hogy az egri általános iskolák mindegyike sajátos arculattal rendelkezik. A szülők és gyermekeik feladata, hogy eldöntsék, melyek azok az egyéni jellemzők, amelyekhez kapcsolódni tudnak. Az általános iskolai beiratkozás időpontja április 15-16. Addig is számos lehetőség áll a szülők rendelkezésére, hogy megismerjék az intézmények pedagógusait, például online szülői értekezleteken.


SZERZŐ: TÖRÖK ANGELIKA
FOTÓ: TV EGER, VOZÁRY RÓBERT